comicstores.org-Find-a-comic-book-store-near-you

Online marketing in de praktijk: comicstores.org

Hoe werkt online ondernemen in de praktijk? Laten we aan de hand van een case study eens kijken hoe dat gaat. De case: www.comicstores.org

Waar zou ik hier de nieuwe Asterix kunnen kopen?

Stel je verzamelt stripboeken. Dan is het handig als je weet waar de winkels zijn en wat die winkels precies verkopen. De ene winkel is de andere niet. Als je bijvoorbeeld Spider-man comics in de originele Amerikaanse uitgave wilt lezen, dan kun je alle winkels in Vlaanderen die alleen Suske en Wiske in het Nederlands verkopen overslaan. Maar …

Hoe weet je welke winkels relevant voor je zijn?

Er zijn wereldwijd minstens 10.000 gespecialiseerde stripboekenwinkels en 100.000-en serieuze verzamelaars van stripboeken. Alleen in Amerika zijn er daarnaast al zo’n drie miljoen mensen die regelmatig comics kopen. Best een aardige markt dus.

Je komt een eind met Google, maar het blijft flink speuren. Het heeft dus meerwaarde om een website te maken die tot in detail alle stripboekenwinkels ter wereld in kaart brengt en die site actueel te houden.  De gebruikers van je site krijgen de mogelijkheid om niet alleen op lokatie, maar ook op relevantie van het verkoopaanbod in de winkel te filteren, dan heb je alles wat je nodig hebt. Een site als deze is prima te bouwen in Drupal. Dat drukt de kosten en versnelt de ontwikkeltijd.

De informatie die je verzamelt, die geef je natuurlijk gratis weg aan alle klanten en winkels. Anders doet niemand mee. Maar hoe verdien je er iets aan? Zet op de juiste webpagina’s op je site relevante display banner advertenties en je hebt al een verdienmodel.

Om traffic naar je site te halen, zorg je natuurlijk dat je site er netjes op staat bij Google door tijdens het vullen van de site goed op content en trefwoorden te letten. Daarnaast kun je social media inzetten. Stripboekenwinkels hebben bijna allemaal een Facebook pagina en vaak een Twitter account. Tel daar de uitgevers, striptekenaars, scenaristen en verzamelaars bij op en je hebt het publiek van je site binnen handbereik.

Je zet je eigen Facebook en Twitter pagina’s op en verbind die met de winkelpagina’s. Vervolgens neem je deel aan het gesprek dat via die pagina’s gevoerd wordt en je promoot de leuke content op je eigen pagina en op de website.

Zodra mensen je site gaan bezoeken, biedt je ze een periodieke nieuwsbrief aan met comicshop nieuws. En de community kan helpen de site beter te maken. Bezoekers kunnen ontbrekende winkels toevoegen. Winkeliers kunnen hun eigen pagina gaan bij houden en er zelf op adverteren. Verzamelaars kunnen recensies schrijven bij de shops en de winkels die ze hebben bezocht 1 tot 10 sterren geven als waardering. Die waarderingen en recensies laat je in een apart lijstje zien en meng je met de lijst van lokale stripboekenwinkels, zodat de bezoeker in een oog opslag kan zien wat volgens de fans de beste lokale winkel is.

Als de site aanslaat – en niet eerder – valt er genoeg door te ontwikkelen om de kwaliteit en relevantie van de content op te voeren en om extra inkomstenbronnen aan te boren.

En je hebt natuurlijk ook nog postzegelverzamelaarswinkels …

 

Leuk artikel? Deel het!