Facebook

Facebook is wereldwijd het grootste social media platform. In veel landen heeft 70% van de bevolking een profiel op Facebook. Maar wat heb je daar als bedrijf aan? Een korte crash course …

Stap 1: Je maakt een pagina aan en verzamelt likes 
Maar van likes alleen kun je niet leven. Likes is alleen maar het aantal mensen waarmee je rechtstreeks kunt praten.

Stap 2: Praten en luisteren
Verplaats je in je klant. Lees waar ze over posten op Facebook en reageer als je iets relevants kunt bijdragen. Post zelf ook een item per dag. Dat mag soms best een dagaanbieding zijn. Maar niet elke dag. Beantwoord vragen, verleen service, reageer op kritiek, vraag om advies. Wissel het een beetje af en kijk waar je Facebook vrienden het best op reageren. Het gaat om hen, niet om jou. Kortom: bouw een vertrouwens band op.

Geef eens wat weg. Info, freebies, voordeeltjes, een compliment …

Stap 3: buzz creëren
Je Facebook vrienden hebben meer vrienden dan alleen jouw bedrijf. Gemiddeld 200 per persoon op Facebook. Dat is je bereik: je eigen likes keer pakweg 200 vrienden. Die vrienden van je vrienden zien jouw berichten alleen als je eigen vrienden iets met je bericht doen. Of als Facebook besluit om een pagina die een van je vrienden leuk vindt in jouw timeline te zetten.

Als het mee zit, ziet 10% van je bereik daadwerkelijk je bericht in hun timeline.

Stap 4: Positieve en negatieve feedback
Buzz (zeg maar: iemand die over je pagina of bedrijf praat) kan niet alleen positief zijn, maar ook negatief. Soms klagen mensen over slechte producten of service of over het salaris van de directeur. Soms onterecht. Dat geeft je de kans om dingen snel recht te zetten. Soms terecht. Dan moet je wel eens je ongelijk toegeven. Negatieve buzz is interessant. Hij toont aan wat er mis is met de producten van of de beeldvorming over je bedrijf. Een mooie kans om het beter te doen.

Buzz creëren en positieve en negatieve buzz monitoren is een webcare taak.

Stap 5: Campagnes en events op Facebook
Brood en spelen. De Romeinen wisten al hoe dat moest. En op Facebook is het niet anders. Door campagnes en events te doen op Facebook, kunnen nieuwe klanten je bedrijf ontdekken en bestaande vrienden een positieve ervaring met je merk opdoen. Campagnes en events moeten niet op zichzelf staan, maar passen in de grotere lijn van je bedrijf en je producten. Anders is het effect geldig tot het browservenster wordt dichtgeklikt.

Stap 6: adverteren
Adverteren op Facebook heeft pas zin als je genoeg bereik hebt. Met 300 likes kun je het beter laten, met 30.000 is het een fijn kanaal. De advertenties op Facebook worden namelijk vertoond op basis van ons-kent-ons. Vrienden van vrienden. Goede targetting met 300 likes is veel moeilijker dan het targetten van 30.000 mensen.

Stap 7: Conversie
Je likes, je bereik, je gesprekken en je advertentie inspanningen moeten natuurlijk ergens toe leiden. Geld verdienen op Facebook is nog niet echt ‘groot’. Wat wel goed werkt is: je merk laden en mensen aan je merk binden. Je kunt tekst, foto en film inzetten om mensen te laten zien wat je te koop hebt en ze een link geven waar ze terecht kunnen voor meer info of een aankoop.

Stap 8: Meten is weten
Conversies op Facebook zijn te meten via een combinatie van de gegevens die Facebook zelf verstrekt en een koppeling met Google Analytics.

Meer weten over Facebook marketing? Maak een afspraak voor Gratis Advies.

Geef mij Gratis Advies