pvda amsterdam gemeenteraad campagne 2010 lodewijk asscher banner

Asscher voor Amsterdam

todeBoon bedacht en coördineerde de online campagne van de PvdA Amsterdam (met lijsttrekker Lodewijk Asscher) voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 en voerde hem uit tussen 2008-2010. Een inkijkje in de eerste professionele online verkiezingscampagne van Nederland…

pvda amsterdam campagne poster

Social media badge die Amsterdammers op hun Facebook profiel konden zetten als steun aan de campagne

De PvdA van Wouter Bos had in de jaren 2008 en 2009 geen wind mee en de kiezer keerde zich in de peilingen af van de partij. Maar niet van de mensen die de partij vertegenwoordigden. Lodewijk Asscher, Carolien Gehrels en Freek Ossel, de Amsterdamse PvdA wethouders, kregen van de Amsterdamse kiezer een dikke voldoende. De campagne werd dus een people campaign met in eerste instantie Lodewijk Asscher in de etalage. En met de slogan: Asscher voor Amsterdam

We besloten een traditionele straatcampagne te koppelen aan een online campagne. Daarvoor moest de website worden omgebouwd tot campagne site. Ook regelden we het CRM campagne systeem Voter Activation Network, waarmee Barak Obama net President was geworden in de VS met een uiterst succesvolle online campagne/straatcampagne. De motor en het primaire online kanaal stonden daarmee als een huis.

Vervolgens bepaalden we dat we de personen en de belangrijkste thema’s van de partij in de campagne gingen gebruiken om het merk PvdA Amsterdam positief te laden. Vervolgens om de Amsterdamse kiezer duidelijk uit te leggen wat we in de volgende vier jaar voor de stad wilden doen. En dan samen met de Amsterdamse bevolking.

Via een lokaal getargete Adwords campagne trokken we veel potentiële kiezers naar de website. Om ze nieuwsgierig te maken en om ze te vragen de e-mail nieuwsbrief te willen ontvangen. Via de straatcampagne en de online campagne verkregen mailadressen werden in Voter Activation Network gekoppeld aan de door mensen opgegeven interesse gebieden. Onderwijs in de Baarsjes, sport in Noord, Welzijn in Oost. Op basis van die info werden op interesse gebied geënte e-mails verstuurd. Met plannen, resultaten en info over de mensen die het voor de PvdA doen erin.

Om online en straatcamapgne nog meer samen te brengen werden LinkedIn, Twitter en Facebook in stellingen gebracht. Je moet een beetje mazzel hebben, maar Lodewijk Asscher bleek een natuurtalent op Twitter te zijn. En LinkedIn een goede plek om met serieus geïnteresseerde Amsterdammers over politiek te praten. Met Ning als motor voor de vrijwilligers die op straat en online aan de campagne mee werkten was het plaatje compleet.

 

Leuk artikel? Deel het!